FILOZOFICKÁ FAKULTA UNIVERZITY KOMENSKÉHO

V BRATISLAVE

 

 

Katedra psychológie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEMINÁRNA PRÁCA

 

 

Zákony geštalt psychológie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2000/2001 Monika Galková

Katarína Potúčková

Tvarová (geštaltická) psychológia, tvarové (geštalt) zákony

 

Tvarová psychológia (Gestaltpsychologie, z nem. Gestalt = tvar, podoba, celok) je smer, ktorý sa rozvinul ako reakcia proti elementovej psychológii. Tá hľadala v duševných javoch jednoduchšie prvky a duševný život potom vysvetľovala skladbou, zložením týchto jednoduchých javov a prvkov. Na rozdiel od toho tvarová psychológia hlása celostnú koncepciu, podľa ktorej:

celok a časti sa síce navzájom podmieňujú,

ale vždy tak, že celok dominuje nad časťami.

Geštalt psychológiu utvorili vlastne traja psychológovia – priatelia: Max Wertheimer (1880 – 1940), Kurt Koffka (1886 – 1941) a Wolfgang Köhler (1887 – 1967). Stretli sa na berlínskej univerzite a tvoria tzv. Berlínsku školu. Postupne sa do riešenia problémov tvarovej psychológie zapojil E. Rubin, D. Katz, K. Lewin.

Medzi základné pojmy tvarovej psychológie patrí celok (tvar), organizácia, centrovanie, precentrovanie, vnemové pole, vnem.

pojem , ktorý sa používa na označenie celku, tvaru ako novej kvality, určujúcej vzájomné vzťahy časti a celku; základný výskum v tomto smere urobil Christian F. von Ehrenfels o tzv. kvalitách tvaru; pre kvality tvaru je podľa neho príznačné:

prechod od koordinatívneho celku k superordinatívnemu, čiže od celku na úrovni nižšej k celku na úrovni vyššej; z tohto hľadiska je významné tzv. precentrovanie;

mení sa pri ňom stupeň vzťahu tým, že presúva ťažisko celku; to znamená, že to, čo bolo pôvodne vnímané ako figúra, stáva sa pozadím a naopak, pozadie je vnímané ako figúra;

Centrovanie a precentrovanie sa často demonštruje na dvojznačných a viacznačných obrazcoch (optických figúrach), ktoré dostanú vždy zmysel na základe toho, kde sa prenesie váha vnímania.

Okolitý svet nepredstavuje len farebné povrchy, ale má vždy určitý tvar. Pri jeho videní ide o celý rad vlastností, napr. farba, hrúbka, dĺžka, resp. veľkosť. Preto pri videní tvarov hovoríme skôr o vnímaní, t. j. o psychickom obraze predmetu ako celku. Všeobecne možno povedať, že práve tak pocit ako aj vnem odrážajú bezprostrednú skúsenosť. Vnem vzniká na základe pocitov, spojený s poznávaním, skúsenosťou a osobnosťou človeka.

 

 

Individuálna podmienenosť vnímania

Je pochopiteľné, že vnem je vždy podmienený individuálne, je podmienený myslením a pamäťou, t. j. vedomosťami a minulou skúsenosťou človeka.

Na vnímanie pôsobia:

Na každý z týchto faktorov možno uviesť príklady. Každý z nich môže pôsobiť relatívne izolovane, alebo môžu pôsobiť všetky naraz.

Vplyv minulej skúsenosti – zákon skúsenosti

Minulá skúsenosť a vedomosti priamo ovplyvňujú vnímanie. Známe predmety poznáme ľahko, menej známe, menej zvyčajné poznávame ťažšie.

Obr. 1

Deti do určitého veku ešte nevedia z jednotlivých škvŕn utvoriť celý obraz. Nemajú toľko skúseností a nevedia teda veci dotvárať, domýšľať.

 

 

 

Obr. 2

Jastrowova figúra. Ak sa na túto figúru, ktorá sa skladá z kontúr písmena E, pozeráme v zvislej polohe, hneď ju spoznáme. No ak ju obrátime do vodorovnej polohy, je rozpoznateľná ťažšie.

 

 

 

Zákonitosti celku resp. členenia

1. Zákon blízkosti alebo proximity

Obr. 3

Plot z priečok. Latky vnímame ako tie čiary, ktoré stoja bližšie k sebe.

 

 

 

2. Zákon podobnosti alebo totožnosti

Obr. 4

Malé krúžky vnímame ako veľký kríž a krížiky zas vytvárajú veľký štvorec.

 

 

 

3. Zákon spoločného osudu

Obr. 5

 

 

 

4. Zákon výstižnosti

Obr. 6

Pri týchto figúrach sa prejavuje tendencia uzatvárať; máme sklon ich vnímať na základe skúsenosti ako kruh a trojuholník.

 

 

5. Zákon uzavretosti

Obr. 7

 

 

 

 

6. Zákon dobrého pokračovania

Obr. 8

 

 

 

 

Nedajú sa spomenúť všetky geštalt zákony, nakoľko sa ich počet pohybuje od 6 do 240.

Preto uvádzame šesť základných geštalt zákonov.

 

 

Odlišovanie predmetu od pozadia

Obr. 9

Maskovanie štvorca. Na obrázku vpravo maskujú štvorec podobné čiary – z týchto čiar je štvorec veľmi ťažko oddeliteľný. Len čo však zvýšime stupeň odlišnosti, napr. zdôraznením hrúbky čiary, oddelenie je veľmi ľahké – pozri obrázok vľavo.

Dvojznačné obrazce

Obr. 10 Figúra kalichprofil Obr. 11 Figúra kačicazajac

 

 

 

 

 

Reverzibilné figúry

Obr. 12

Neckerova kocka. Kocku môžeme pri istej zameranosti vnímať ako priestorovú, napr. raz sa prelína dopredu, raz dozadu.

 

V rámci tvarovej psychológie sa

získalo veľa faktov, ktoré sa týkajú základných

vlastností vnímania, myslenia a osobnosti.

Tvarová psychológia je psychologický smer, ktorý zdôrazňuje celistvosť vnímania ako zážitku s vlastnou kvalitou. V duchu princípov geštaltickej teórie prebiehajú v súčasnosti výskumy predovšetkým v USA. Naďalej má rozhodujúci vplyv aj v Nemecku a čiastočne aj vo Francúzsku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Použitá literatúra:

Košč, M.: Základy psychológie, SPN, Bratislava 1998

Kratina, F.: Úvod do celostní a tvarové psychologie, Brno a Praha 1935

Pardel, T. – Boroš, J.: Základy všeobecnej psychológie, SPN, Bratislava 1975

Linhart, J. a kolektiv: Základy obecné psychologie, Státní pedagogické nakladatelství,

Praha 1987